Behandlad ull men inte superwash- hur funkar det?

Jag fick en mycket bra fråga från en kund för ett par veckor sedan, den löd såhär: ”Jag vill gärna ha ekologisk ull som inte är kemikaliebehandlad i onödan. Som jag förstått det är Rosy Green Wool’s garner superwash-behandlat på något sätt som ändå passar in i GOTS-certifieringen. Kan du förklara denna process lite utförligare?”

GOTS står för ”Global Organic Textile Standards” och är det striktaste miljömärkningen av textilier som finns i dagsläget.

Ull är en fantastik råvara och mer miljövänlig än många andra textila material. Man behandlar ofta ullgarn för att det ska bli mindre stickigt och för att inte tova sig vid tvätt. Tråkigt nog innebär den traditionella superwash-behandlingen att onaturliga och miljöskadliga ämnen tillsätts till ullen och släpps ut i naturen. Till ett ton ull används omkring ett halvt ton klorin och andra kemikalier samt stora mängder vatten. Mycket av ullgarnet som säljs på marknaden är producerat i länder där utsläpp är möjliga och både anställda och miljön påverkas av gifterna.

På senare år har man kommit på nya sätt att behandla ull som inte är lika miljöfarliga. Rosy Green Wool’s garner behandlas helt utan klorin och det går åt en betydligt mindre mängd vatten. Rosy’s garner som är mina storsäljare är alltså GOTS-certifierade trots att de är behandlade. De är dock INTE superwash eftersom den metoden absolut inte är snäll mot miljön. Såhär förklarar Rosy processen:

”Wool has a scaly surface, and as its fibres do not sit uniformly, they snag when they contact one another. A warm, humid environment increases this effect and the wool becomes felted. Wool is treated in order to prevent this from happening. The conventional process involves smoothing these scales and then coating the chlorinated wool fibres with a wash-resistant film. A substantial amount of AOX pollutant is released during this process. This results in environmental pollution and is directly attributable to the wool fibres. The process used for our wool completely avoids the use of chlorine and employs natural salts as an oxidization agent. Instead of coating the fibre with polymers, only ecological micro patches are used on the fibre.”

Jag har försökt läsa på men är fortfarande lite osäker på vad AOX pollutant är. Om någon kunnig bloggläsare vill hjälpa mig vore jag mer än tacksam.

Tilläggas bör att garnerna från Rosy Green Wool överträffar GOTS krav på vissa punkter. GOTS tillåter en liten procent icke-ekologiska material medan Rosy har valt 100% ekologisk merinoull.

rosy-green-wool-merino-sheep

Bilder från Rosy Green Wool och GOTS.

Information och fakta till detta blogginlägg har jag framförallt hämtat från Rosy Green Wool samt två av mina förebilder inom stickvärlden som har bloggat om superwash tidigare, Clara Falk och Woolful.

Jag ska försöka återkomma till ämnet garn och miljö framöver!

Matilda

 

2 reaktioner på ”Behandlad ull men inte superwash- hur funkar det?

  1. Hej Matilda, Som återförsäljare av Rosy Green Wools garner har jag också fått denna fråga ett antal gånger. Själv säger jag att garnet är superwash behandlat men genom en av GOTS godkänd process. Tyvärr har jag inte lyckats få svar från Rosy Green Wool över vilken metod som används men den enda metoden jag vet är godkänd av GOTS är ”EXP” metoden – mer info finns här – http://www.schoeller-wool.com/35588/Products/Industrial-yarns/EXP/index_group.aspx. Möjligen är det denna metod som används?!

    PS: Även The Natural Fiber Company som producerar RGW’s garner använder termen Superwash-behandlat. Frågan jag ställer mig i sådana fall är – när är det lämpligt att använda termen Superwash-behandlat?

    Gilla

  2. Hej Celeste! Så roligt att komma i kontakt med en annan återförsäljare 🙂 Vet inte om vi är så många fler i Sverige? Det kanske var fel att säga att det absolut INTE är superwash. Det jag egentligen menar är att det är en stor skillnad med vad man vanligtvis kallar för ”superwash”. Därför tycker jag att det blir missvisande att kalla Rosy’s garn för superwash, men om man gör som du och betonar att det är en GOTS-certifierad behandling så är det ju inte fel 🙂 Tack för länken, EXP verkar stämma överens med den behandling Rosy använder. Jag vet några andra varumärken som behandlar garnet på liknande sätt och de väljer att kalla det för ”pure wash” eller ”o-wash” istället för just superwash. Kanske är det så att det finns olika benämningar på samma eller åtminstone liknande metoder..?

    Jag forskar vidare och ser vad jag kan komma fram till 🙂 Hur som helst tycker jag att Rosy Green Wool är ett företag som är duktiga att besvara frågor och förklara hur deras produkt är framtagen. Andra företag jag har varit i kontakt med kan inte alls redogöra för varför de kallar sitt garn för ”ekologiskt” eller ens vart ullen kommer ifrån. Sedan finns det många andra obehandlade ullgarner som säkerligen är vänliga mot miljön ur många aspekter men som inte har någon certifiering. Det är en djungel detta 🙂

    Gilla

Kommentera

